03:50
26 مهر 1396
2017.Oct.18

توسل ترامپ به مکانیسم ماشه در سناریوی برجام علیه برجام توسل ترامپ به مکانیسم ماشه در سناریوی برجام علیه برجام ادامه ...
هیچ کس تماشاچی نمونه، همه بیان وسط هیچ کس تماشاچی نمونه، همه بیان وسط ادامه ...
ژئوپلیتیک قومی ـ مذهبی میانمار/ قدرت در برابر حقوق بشر ژئوپلیتیک قومی ـ مذهبی میانمار/ قدرت در برابر حقوق بشر ادامه ...
غربی‌ها نمی‌خواهند منطقه آرام باشد؛
رفراندوم کردستان پروژه نوین جهان غرب برای دوران پساداعش غربی‌ها نمی‌خواهند منطقه آرام باشد؛ رفراندوم کردستان پروژه نوین جهان غرب برای دوران پساداعش ادامه ...
روابط تجاری ایران و آلمان در دو سال اخیر / آیا آلمان از گسترش روابط تجاری با ایران خوشحال نباشد؟! روابط تجاری ایران و آلمان در دو سال اخیر / آیا آلمان از گسترش روابط تجاری با ایران خوشحال نباشد؟! ادامه ...
چگونه آدرس‌های غلط از داخل، مسیر تحریم را هموار می‌کند؟ چگونه آدرس‌های غلط از داخل، مسیر تحریم را هموار می‌کند؟ ادامه ...
هشدار شرمن به ترامپ/ژستی که قابل پذیرش نیست هشدار شرمن به ترامپ/ژستی که قابل پذیرش نیست ادامه ...
نشست نقد و بررسی آرای برونو لاتور؛ علم هیچ سوال معرفت شناختی مطرح نمی کند/ من پراگماتیست هستم نشست نقد و بررسی آرای برونو لاتور؛ علم هیچ سوال معرفت شناختی مطرح نمی کند/ من پراگماتیست هستم ادامه ...
شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم ادامه ...
استاد فلسفه پروفسور جان کوزی: آمریکا خشن است؛ نه به خاطر اسلحه استاد فلسفه پروفسور جان کوزی: آمریکا خشن است؛ نه به خاطر اسلحه ادامه ...
***- دکتر نیلوفر چینی چیان - «نقش و جایگاه گفتمان عدالت در سیاست‌ورزی» - (بخش ششم / پرواز عدالت – سده میانی)                                       ***- دکتر نیلوفر چینی چیان - «نقش و جایگاه گفتمان عدالت در سیاست‌ورزی» - (بخش ششم / پرواز عدالت – سده میانی) ادامه ...
«باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات  خاورمیانه  - گروه روندها فکری (بخش دوم / پایانی) «باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات خاورمیانه - گروه روندها فکری (بخش دوم / پایانی) ادامه ...
آخرین وضعیت بررسی لایحه آخرین وضعیت بررسی لایحه "قانون جامع انتخابات" ادامه ...
کدخدایی: طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در شورای نگهبان تایید شد کدخدایی: طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در شورای نگهبان تایید شد ادامه ...
ابطال آرای منتخبان شورای شهر در برخی شهرها + جزئیات ابطال آرای منتخبان شورای شهر در برخی شهرها + جزئیات ادامه ...
۱۴ صندوق تهران مجددا کنترل می‌شود ۱۴ صندوق تهران مجددا کنترل می‌شود ادامه ...
چمران: تاکید هیات نظارت بر بازشماری ۱۰درصدصندوق‌های انتخابات شورای تهران چمران: تاکید هیات نظارت بر بازشماری ۱۰درصدصندوق‌های انتخابات شورای تهران ادامه ...
*** آمریکا: کره شمالی مایه دردسر است؛ تحریم‌ها تشدید شوند *** آمریکا: کره شمالی مایه دردسر است؛ تحریم‌ها تشدید شوند نمایش ...
خندوانه به سبک امریکایی خندوانه به سبک امریکایی نمایش ...
کشمیر - خالی کردن حرص نظامیان، با تخریب موتور سیکلت مردم کشمیر - خالی کردن حرص نظامیان، با تخریب موتور سیکلت مردم نمایش ...
شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 2 شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 2 نمایش ...
شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 1 شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 1 نمایش ...
سیل فرانسه - پاریس سیل فرانسه - پاریس نمایش ...

■ ع. چینی‌چیان: دنیا دار مسابقه است، این مسابقه تماشاچی ندارد، همه شرکت دارند؛ فقط یک ناظر دارد که خودش داور نیز هست.

 نسخه قابل چاپ

 ارسال به دوستان

20 خرداد 1396 - 00:00:00

سالروز میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را به محضر امام زمان، حجة الله، حضرت مهدی علیه السلام و شما تبریک عرض می‌نماییم.

ایران‌پی‌ان – یادداشت سردبیر / دنیا دار مسابقه است و میل به پیشی‌گرفتن، فطری آدمی می‌باشد، چنان که همگان عاشق کمال هستند و اگر دقت کنند، عاشق همان هستی و کمال محض می‌باشند.

دنیا محل دویدن برای رسیدن و تلاش برای شدن است و هر کسی دوست دارد نه تنها "برسد" بلکه سریع‌تر و پیش از دیگران برسد. یعنی در مسابقه، برنده شود. همه و در هر کاری دوست دارند که ناظران و داوران حکم دهند و بگویند: «همه در راه بودند، اما او سریع آمد و زودتر رسید».

این مسابقه، دو تفاوت اساسی با سایرات مسابقاتی که می‌شناسیم دارد و آن این است که اولاً تماشاچی ندارد و همگان خواه ناخواه در آن شرکت دارند – دوم آن که ناظری دارد که داور نیز خود اوست. چرا که مقصد اوست و اوست که تعیین می‌کند چه که سریع‌تر آمد و رسید.

این مسابقه، اجباری است و گریزی از آن نیست. تفاوت اصلی در هدف و مقصد است که همان رسیدن به محبوب می‌باشد.

●- آن که محبوبش خداوند سبحان است، به طاعت او می‌کوشد تا مقرب‌تر گردد و آن که محبوبش دنیا و هوای نفس خودش می‌باشد، با رقبای خودش در دنیاگرایی مسابقه می‌دهد. اما مهم اینجاست که ناظر و داور مسابقه‌ی آنها نیز خداوند متعال است و حکم خواهد داد که اساساً از خط، صراط و میدان خارج شده‌اند، پس بدجوری باخته‌اند و به بدجایی می‌رسند و البته راهی برای بازگشت هم ندارند، چون مسابقه با مرگش به اتمام می‌رسد.

تندروی:

نگاه نکنید که دشمنان انسان و اسلام، نام هر کس را که با خودشان مخالف باشد و مخالفت کند را «تندرو» گذاشتند و "افراطی" را به آن افزودند تا بد و مذموم جلوه‌اش دهند. اگر از آنها بپرسید: "میزان چیست و تعریف کُندرو یا به قول خودشان میانه‌رو چیست؟ خواهند گفت: میزان ما هستیم و حرکت همه به تناسب پیروی ما سنجیده می‌شود»!

این همان جایگزینی مستکبرانه و فرعونی "خود"، به جای "خدا" می‌باشد، چرا که مقصد اوست، میزان را نیز او نازل نموده و داور نیز خود اوست و مابقی همه فقرای دونده و نیازمند هستند.

بنابراین، تندروی نه تنها همیشه بد نیست، بلکه در بسیار از موارد خوب و حتی لازم است و با "افراط" نیز فرق دارد. تندروی در علم، صنعت، تعاون در خیر، رشد و کمال و آدم شدن، همیشه خوب و لازم است.

پیشی‌گیرندگان:

خداوند متعال، خود در یک دسته‌بندی کلی [سوره‌ی الواقعة]، بندگانش را به سه گروه تقسیم نموده است. ابتدا دو گروه اصلی، یعنی کسانی که در صراط هستند و یا کسانی که اساساً منحرف شده‌اند. سپس آنان که در صراط هستند را به دو گروه تقسیم نموده‌ است: آنان که برای رسیدن در حرکت هستند و آنان که در این حرکت، تندرو هستند و از دیگران پیشی (سبقت) گرفته‌اند.

گروه اول را «السَّابِقُونَ = پیشی گیرندگان» نامید و جوایزشان را بیان داشت، و گروه دوم را « أَصْحَابُ الْيَمِينِ = اهل ایمان، یُمن، سلامتی» نامید و از پاداش‌شان خبر داد؛ و گروه سوم را «أَصْحَابُ الشِّمَالِ = منحرف شدگان، اهل بدبختی، فلاکت و هلاکت» نامید و از عواقب گمراهی‌شان خبر داد.

ماه مبارک رمضان:

ماه مبارک رمضان، مخصوص یک گروه خاص نمی‌باشد، بلکه برای همگان است. منتهی فقط یک گروه خاص که خداوند متعال را بندگی می‌کنند، از برکات آن بهره می‌برند.

امام حسن مجتبی علیه سلام الله، حدیث بسیار بسیار زیبا، ژرف و بصیرت‌بخشی در این خصوص دارند که به صورت اجمال به چند فراز آن اشاره می‌شود:

●- « إنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْماراً لِخَلْقِهِ » - خداوند متعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان تاختن قرار داد؛

"مضمار" در لغت به لاغر کردن بدن اسب جهت چابکی و تازاندن آن می‌گویند. در این ماه، بدنی که به واسطه‌ی تن‌پروری و گناه، فربه و سنگین و بیمار شده است و نمی‌تواند حرکت کند؛ در این ماه مبارک به واسطه ریاضت [نه فقط به لحاظ خوردن و نوشیدن، بلکه اطاعت، عبادت، کنترل، شب زنده‌داری ... و خلاصه هدف قرار نگرفتن] لاغر، سبک و چابک می‌شود و "سوار" می‌تواند آن را در مسیر رسیدن به مقصدش، خوب و با سرعت بدواند.

●- « فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلى مَرْضاتِهِ » - پس عدّه‌اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یكدیگر سبقت خواهند گرفت.

یک عده از بندگان خداوند سبحان، در این ماه وارد میدان مسابقه می‌شوند و با سوت مسابقه که با دیدن هلال ماه مبارک رمضان دمیده می‌شود، تاختن را آغاز می‌کنند، اما سریع‌تر می‌تازند.

این مسابقه، مسابقه‌ی "اطاعت" است و هدف و مقصدش نیز جلب رضایت معبود و معشوق می‌باشد. پس یک عده‌ای از شرکت کنندگان، در این مسابقه، پیشی (سبقت) می‌گیرند.

●- « فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا » - پس قومی در آن سبقت گیرنده هستند و به فوز (سعادت) می‌رسند و گروهى از روى بى توجّهى و سهل انگارى می‌بازند و خسارت و ضرر می‌بینند.

رقابت در این مسابقه، ابتدا با "خود = من" است. شرکت کننده سعی دارد که از خودش و آن چه تا کنون بوده، با طاعت خداوند متعال در جلب رضایت او، پیشی بگیرد، رشد کند، جلو بزند، "من‌اش" در این زمان، از "منِ قبلی‌اش"، فاصله بگیرد و این فاصله را بیشتر و بیشتر نماید تا آنجا که "منِ فعلی او"، اول شود.

یک عده نیز به خاطر کوتاهی‌ها، حتی از خودشان نیز عقب می‌افتند [چرا که بهترین فرصت را نیز از دست می‌دهند].

آنها گمان می‌کنند که چون اسلام را قبول نکردند، ماه مبارک رمضان را باور نکردند و یا قبول کردند، اما تقید و همتی از خود نشان ندادند و اساساً وارد این ماه نشدند که بخواهند و بتوانند سالم و برنده از آن خارج شوند، می‌توانند شرکت نکنند و فقط تماشاچی باشند یا حتی تماشاچی هم نباشند و به تماشای سایر مسابقات نشسته باشند. اما چنین نیست، همگان خواه ناخواه شرکت دارند و این عده به شدت بازنده هستند و بالتبع دچار ضرر و خسران می‌گردند.

 

 


Advertisment