07:06
06 اسفند 1395
2017.Feb.24

مقام معظم رهبری، در پاسخ «آشتی ملی» فرمودند: «مگر مردم با هم قهر بودند»، اما خودشان «همبستگی، انسجام اسلامی و اتحاد ملی» را طرح نموده‌اند؟ مقام معظم رهبری، در پاسخ «آشتی ملی» فرمودند: «مگر مردم با هم قهر بودند»، اما خودشان «همبستگی، انسجام اسلامی و اتحاد ملی» را طرح نموده‌اند؟ ادامه ...
چه کسانی «دروغ محض» دشمن درباره «رفع سایه جنگ با وجود برجام» را در کشور تکرار کردند؟! چه کسانی «دروغ محض» دشمن درباره «رفع سایه جنگ با وجود برجام» را در کشور تکرار کردند؟! ادامه ...
مصیبت، هم چرایی دارد و هم درس، عبرت و حکمت – اگر نفهمیم و درس نگیریم، باخته‌ایم / حقیقت خانه مصیبت، هم چرایی دارد و هم درس، عبرت و حکمت – اگر نفهمیم و درس نگیریم، باخته‌ایم / حقیقت خانه ادامه ...
ع. چینی‌چیان: از خداوند منّان، بابت ع. چینی‌چیان: از خداوند منّان، بابت "ترامپ" متشکریم/بهتر از این نمی‌شد ادامه ...
لاف ترامپ و دوقطبی جنگ ـ صلح لاف ترامپ و دوقطبی جنگ ـ صلح ادامه ...
امام خمینی (ره) - خوی کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری متصدیان / مردم آنها را سر جای خودشان بنشانند (بازنگری) امام خمینی (ره) - خوی کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری متصدیان / مردم آنها را سر جای خودشان بنشانند (بازنگری) ادامه ...
ضربه‌ای که «تلگرام» به زخم «پلاسکو» زد ضربه‌ای که «تلگرام» به زخم «پلاسکو» زد ادامه ...
شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم ادامه ...
استاد فلسفه پروفسور جان کوزی: آمریکا خشن است؛ نه به خاطر اسلحه استاد فلسفه پروفسور جان کوزی: آمریکا خشن است؛ نه به خاطر اسلحه ادامه ...
***- دکتر نیلوفر چینی چیان - «نقش و جایگاه گفتمان عدالت در سیاست‌ورزی» - (بخش ششم / پرواز عدالت – سده میانی)                                       ***- دکتر نیلوفر چینی چیان - «نقش و جایگاه گفتمان عدالت در سیاست‌ورزی» - (بخش ششم / پرواز عدالت – سده میانی) ادامه ...
«باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات  خاورمیانه  - گروه روندها فکری (بخش دوم / پایانی) «باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات خاورمیانه - گروه روندها فکری (بخش دوم / پایانی) ادامه ...
«باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات  خاورمیانه  - گروه روندها فکری (بخش اول) «باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات خاورمیانه - گروه روندها فکری (بخش اول) ادامه ...
اسامی ۲۱ داوطلب حضور در جمع کاندیداهای نهایی جبهه مردمی منتشر شد اسامی ۲۱ داوطلب حضور در جمع کاندیداهای نهایی جبهه مردمی منتشر شد ادامه ...
کدخدایی: نظام نگران هیچ انتخابی از بین داوطلبان واجد صلاحیت نیست کدخدایی: نظام نگران هیچ انتخابی از بین داوطلبان واجد صلاحیت نیست ادامه ...
جنتی: «حسن سابقه» به راحتی قابل کشف است اما «اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی» نه جنتی: «حسن سابقه» به راحتی قابل کشف است اما «اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی» نه ادامه ...
«علی جنتی» رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری حزب اعتدال و توسعه شد «علی جنتی» رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری حزب اعتدال و توسعه شد ادامه ...
نامزدهای احتمالی/اعلام شرایط فعالیت جبهه‌ای/الزام به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه نامزدهای احتمالی/اعلام شرایط فعالیت جبهه‌ای/الزام به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه ادامه ...
خندوانه به سبک امریکایی خندوانه به سبک امریکایی نمایش ...
کشمیر - خالی کردن حرص نظامیان، با تخریب موتور سیکلت مردم کشمیر - خالی کردن حرص نظامیان، با تخریب موتور سیکلت مردم نمایش ...
شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 2 شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 2 نمایش ...
شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 1 شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 1 نمایش ...
سیل فرانسه - پاریس سیل فرانسه - پاریس نمایش ...
سیل آمریکا - ویرجینیای غربی سیل آمریکا - ویرجینیای غربی نمایش ...

■ «باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات خاورمیانه - گروه روندها فکری (بخش دوم / پایانی)

 نسخه قابل چاپ

 ارسال به دوستان

15 مرداد 1395 - 15:44:59

*** - سخنران آخر نشست، دکتر نیلوفر چینی چیان، با گرایش اندیشه سیاسی و مدرس دانشگاه بود که به عنوان شارح آرای مایکل سندل، یکی از متفکران برجسته جماعت گرا، به واکاوی موضوع می‌پردازند.

ایران‌پی‌ان – اندیشه / مباحث نظری: دکتر نیلوفر چینی‌چیان گفن: «در ابتدا ابیاتی را از مولانا می‌خوانم و بعد به شیوه خود سندل، صحبتهایم را ادامه می دهم .یعنی ملموس ،عینی. مانند سندل باید در سخنان خود فلسفه را کاربردی نماییم و این ویژگی منحصر به فرد سندل است  بنابراین از خیل سئوالات چالش بر انگیز سندل  دو سئوال را مطرح می کنم.سئوا ل اول‌: اگر شما راننده یک مینی بوس بودید و ترمز بریده می‌شد و در شانه راست جاده، چهار نفر و در شانه چپ جاده یک نفر ایستاده بود چه می‌کردید ؟ احتمالا پاسخ این است که از بین رفتن یک نفر بهتر است تا اینکه چها‌ر نفر کشته شوند. حالا همین وضعیت را کمی پیچیده می‌کنیم: اگر شما راننده مینی‌بوس نباشید و بر روی پل ناظر ماجرا باشد و از قضا مردی تنومند کنارتان باشد که اگر او را هل بدهید می‌تواند جلوی مینی بوس افتاده و ادامه حرکت را از او بگیرد، چه می‌کنید؟ چرا دومی به نظرتان غیر اخلاقی‌تر است‌؟ چرا تصمیم دوم شما رامشمئز کرد‌؟ در هر دو قربانی، نه اطلاعی داشت و نه حق انتخابی».

سؤال بعدی: یک نفر وسط سازمان اطلاعات آمریکا دستگیر می‌شود. اطلاعات حاکی ار آن است که این فرد بمب ساعتی را در یکی از نقاط شهر کار گذاشته است که این بمب می‌تواند 3000  نفر را بکشد. قاعدتاً او باید برای به حرف آمدن شکنجه شود. تا چه حد این کار اخلاقی است‌؟ آیا به حقوق فردی وی تجاوز نشده است‌؟ اگر ناچار شویم دختر او را که از نیات شوم پدرش آگاه نیست و در شهر دیگری مشغول تحصیل است را آورده و جلوی چشم پدرش شکنجه کنیم‌، تا چه حد کار درستی را انجام داده‌ایم؟

این سئوالات حاکی از آن است که همیشه بیشترین سود‌، خشنودی جامعه و مباحث مطروحه از سوی سودمند‌گرایان و اختیار‌گرایان، نمی‌تواند منجر به اجرای عدالت شود. پس باید چه کرد‌؟

دکتر چینی‌چیان افزود: براساس سخنان سندل، متاسفانه در انتخاب‌های ما، از ما خواستند تمام ارزش‌های پیشین‌، مثل اخلاق‌، مذهب و حتی احساسات خود را کنا ر بگذاریم و بیاییم انتخاب کنیم! سندل می‌گوید: دراین حالت، امکانی برقراری عدالت  نیست. عدالت بدون قضاوت امکان ندارد، قضاوت نیز بدون اینکه روی صندلی ارزش‌ها بنشینی ندارد. پس چه کنیم؟

سندل راه حل (سیاست خیرجمعی Policy common good‌) را پیشنهاد می‌کند، اما سیاست خیر جمعی چیست ‌؟ سندل در جواب  می‌گوید:  «من در این راستا صدایی رساتر از صدای کندی نشنید‌م که می‌گوید‌: تولید ناخالص ما الان بیشتر از 800 میلیارد دلار است، اما بخشی از این رقم صرف آلودگی هوا‌، تبلیغ سیگار‌، ساختن فیلم‌هایی که از خشونت بت می‌سازند تا بچه‌های ما اسباب بازی را بخرند. بمب ناپالم و کلاهک می‌سازیم! اما تولید ناخالص ما صرف عشق‌،ازدواج و درستکاری نمی‌شود. شجاعت ما‌، عقل ما‌، محبت ما محاسبه نمی‌شود.»

کندی را سه ماه بعد کشتند! می‌توانیم حدس بزنیم که اگر می‌ماند، چه اتفا‌قاتی می توانست بیفتد؟ 

اما، سیاست خیر جمعی بر چهار محور استوار است‌ که عبارتند از: شهروندی‌، ایثارگری‌، خدمت‌گزاری.

ایثار گری چیست؟ پرورش انسان به سمت همدردی است. وقتی می‌خواهید در مورد عدالت  صحبت کنید آزادی، بیشترین خشنودی؛ برابری و این قبیل سخنان را بگذارید کنار؛ کافی است راهی برای احساس همدردی با همگان و تعهد به خیر جمعی در شهروندان پرورش پیدا کند.

توجه کنید که اوباما به بوش ایراد می‌گیرد و می‌گوید: من به این موضوع که قبل و بعد ماجرای 11 سپتامبر باید چکار می‌کردیم کاری ندارم؛ ایراد من این است که چرا از این فرصت در جهت پرورش خیر جمعی استفاده نکردید؟ اوج کار ما این بود که به ثروتمندانی که متحمل ضرر شده بودند تخفیف مالیاتی دادیم‌. شرکت‌های خصوصی درست شد تا برای مبارزه تروریسم نیرو جمع کنند. شرکتی که بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کرد نقش مهمتری ایفا می‌نمود.

اوباما می‌گوید: آقای بوش من اگر جای تو بودم حس عشق حس علاقه حس ازبین بردن تفاوت‌ها‌، حس پرورش گفتمان‌‌، ساخت بیمارستا‌نهای عمومی و کتابخانه... را در راس تصمیمات خود قرار می‌دادم.

2- مرزهای اخلاقی‌: این گزاره خیلی جالب است‌. یک برنامه در امریکا هست مانند لاتاری؛ شرط بندی. برای مثال سئوال می‌کند آقای   x حکومتش چه زمانی سقوط می‌کند‌؟ مثلا آقای اردوغان کی سرنگون می‌شود‌؟ آیا فلانی ترور می‌شود؟

مرزهای اخلاقی بازار، از سوی اخلاق‌گرایان وارد این موضوع می‌شوند. می‌گویند: فرد مورد نظر فرقی ندارد چه کسی است‌، تو چگونه میایی وبر روی جان آدم‌ها شرط بندی می‌کنی‌. وقتی کودتایی، تروری اتفاق می‌افتد، یک حکومت با تمامی شهروندانش تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. این حرکت اخلاقی نیست‌.

پنتاگون که اسپانسر این لاتاری بوده از خودش دفاع می‌کند و میگوید: من اطلاعات را آنالیز می‌کنم‌. بین کسانی که بر روی سقوط یا کشته شدن شخصی شرط بندی کردند حتما افرادی هستند که اطلاعاتی دارند. اما جامعه گراها معتقدند این کار نه درست  است و نه اخلاقی‌.

وقتی بازار مسکن وال استریت سقوط کرد، بسیاری از سهامداران به سمت خرید بیمه افراد بالای 65 سال رفتند. این افراد گفتند: ما بیمه شما را می‌خریم و حق بیمه شما را نیز تا زمان حیات می‌پردازیم، ولی بعد از وفات، ما پول بیمه را دریافت می‌کنیم! 

گفته می‌شود که بسیاری سهام داران بزرگ از سقوط نجات پیداکردند. اما این سئوال بازهم مطرح می‌شود که آیا درست و اخلاقی است که ما منتظر مرگ کسی باشیم‌؟

سندل در مزهای اخلاقی هنجار‌ها، ارزش‌ها و دین را با ظرافت وارد بحث می‌کند و می‌گوید: آیا کسانی که به علت نیاز مالی، تن فروشی می ‌کنند، مرز اخلاقی را رعایت کرده‌اند‌؟ شاید جواب بدهید به علت فقر ونیاز است؛ ولی وضعیت اخلاق در جامعه چگونه خواهد شد‌؟ مسئله ارزش‌های جامعه چه می‌شود‌؟ آیا آن شخص می‌تواند ارزش‌های حاکم بر جامعه را به علت نیاز زیر پا یگذارد؟

3- نابرابری‌، همبستگی‌، فضیلت‌ - سندل می‌گوید: ما نمی‌توانیم نابرابری را از بین ببریم‌. مثلا بگوییم چرا باید برادپیت به این موقعیت برسد؟ من هم زیباترم هم بهتر از او می‌توانم نقش ایفا کنم؛ و این چراها و نابرابری‌ها همیشه در جامعه وجود دارد و نمی‌توان آنرا از بین برد، پس باید چه کرد‌؟

سندل معتقد است: بیایید مکان‌های عمومی خوب اشرافی برای دیگران بسازید. مهم نیست مال چه کسی است. مهم این است که حس عدالت را پرورش می‌دهد و این باز‌سازی زیربنای زندگی مدنی است.

 

مرتبط:

«باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات خاورمیانه - گروه روندها فکری (بخش اول)

 

 


Advertisment