04:57
30 دي 1396
2018.Jan.20

تحلیلی اجمالی بر وقایع اخیر، از منظری دیگر تحلیلی اجمالی بر وقایع اخیر، از منظری دیگر ادامه ...
ضد انقلاب‌های وطن فروش، همیشه حق اعتراضات و مطالبات مدنی این مردم را سلب نموده‌اند ضد انقلاب‌های وطن فروش، همیشه حق اعتراضات و مطالبات مدنی این مردم را سلب نموده‌اند ادامه ...
حسام رضایی - راهی که به ترکستان است! حسام رضایی - راهی که به ترکستان است! ادامه ...
آیت‌الله حائری شیرازی رحمة الله علیه: تفکر - استعمار نو و تعطیل فکر آیت‌الله حائری شیرازی رحمة الله علیه: تفکر - استعمار نو و تعطیل فکر ادامه ...
از نماز تا اربعین – تداوم، پویایی و ثمر بخشی هر حرکت درستی، در گرو سه عامل است. از نماز تا اربعین – تداوم، پویایی و ثمر بخشی هر حرکت درستی، در گرو سه عامل است. ادامه ...
لحظه وداع پیامبر (ص) با حضرت زهرا(س) چه گذشت؟ لحظه وداع پیامبر (ص) با حضرت زهرا(س) چه گذشت؟ ادامه ...
طبق روایت، زلزله بلایی برای عبرت گناهکاران است؛ اما زلزله‌ی اخیر گربانگیر بدبخت و بیچاره‌ها شد. ولی ثروتمندان مرتکب گناه (رشوه و ربا ...) می‌شوند؟! طبق روایت، زلزله بلایی برای عبرت گناهکاران است؛ اما زلزله‌ی اخیر گربانگیر بدبخت و بیچاره‌ها شد. ولی ثروتمندان مرتکب گناه (رشوه و ربا ...) می‌شوند؟! ادامه ...
نشست نقد و بررسی آرای برونو لاتور؛ علم هیچ سوال معرفت شناختی مطرح نمی کند/ من پراگماتیست هستم نشست نقد و بررسی آرای برونو لاتور؛ علم هیچ سوال معرفت شناختی مطرح نمی کند/ من پراگماتیست هستم ادامه ...
شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم شعارهای تجمع مقبره کوروش فاشیستی بود/ پیوند فاشیسم و لیبرالیسم ادامه ...
استاد فلسفه پروفسور جان کوزی: آمریکا خشن است؛ نه به خاطر اسلحه استاد فلسفه پروفسور جان کوزی: آمریکا خشن است؛ نه به خاطر اسلحه ادامه ...
***- دکتر نیلوفر چینی چیان - «نقش و جایگاه گفتمان عدالت در سیاست‌ورزی» - (بخش ششم / پرواز عدالت – سده میانی)                                       ***- دکتر نیلوفر چینی چیان - «نقش و جایگاه گفتمان عدالت در سیاست‌ورزی» - (بخش ششم / پرواز عدالت – سده میانی) ادامه ...
«باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات  خاورمیانه  - گروه روندها فکری (بخش دوم / پایانی) «باز روایت مناظره جامعه‌گرایان – لیبرال‌ها؛ راهی برای فهم دیگری » - موضوع نشست مرکز مطالعات خاورمیانه - گروه روندها فکری (بخش دوم / پایانی) ادامه ...
رئیس خانه احزاب کشور:
نگاه فعلی به احزاب کنترلی است/ دولت بودجه احزاب را نداد رئیس خانه احزاب کشور: نگاه فعلی به احزاب کنترلی است/ دولت بودجه احزاب را نداد ادامه ...
آخرین وضعیت بررسی لایحه آخرین وضعیت بررسی لایحه "قانون جامع انتخابات" ادامه ...
کدخدایی: طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در شورای نگهبان تایید شد کدخدایی: طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در شورای نگهبان تایید شد ادامه ...
ابطال آرای منتخبان شورای شهر در برخی شهرها + جزئیات ابطال آرای منتخبان شورای شهر در برخی شهرها + جزئیات ادامه ...
۱۴ صندوق تهران مجددا کنترل می‌شود ۱۴ صندوق تهران مجددا کنترل می‌شود ادامه ...
*** آمریکا: کره شمالی مایه دردسر است؛ تحریم‌ها تشدید شوند *** آمریکا: کره شمالی مایه دردسر است؛ تحریم‌ها تشدید شوند نمایش ...
خندوانه به سبک امریکایی خندوانه به سبک امریکایی نمایش ...
کشمیر - خالی کردن حرص نظامیان، با تخریب موتور سیکلت مردم کشمیر - خالی کردن حرص نظامیان، با تخریب موتور سیکلت مردم نمایش ...
شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 2 شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 2 نمایش ...
شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 1 شلیک پلیس امریکا به رهگذر بدون سلاح 1 نمایش ...
سیل فرانسه - پاریس سیل فرانسه - پاریس نمایش ...

■ صفارهرندی: حذف منابع مالی مؤسسات فرهنگی/ مأموریت ما بدون منابع تعطیل نمی‌شود

 نسخه قابل چاپ

 ارسال به دوستان

23 آذر 1396 - 00:00:00

مهر - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حذف جدول ۱۷ منابع مالی مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی گفت: ما را به خیر کسی امید نیست، کار خودمان را باید بکنیم.

ایران پی ان – فرهنگ ایران: محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد خرم آباد و پیرامون «فعالیت های فرهنگی خودجوش و آتش به اختیار» اظهار داشت: پیش از انقلاب فاصله فراوانی بین ما و حکومت وجود داشت، حکومت را نمی شناختیم و به آن کمکی نمی کردیم و آن را بایکوت کرده بودیم.

وی با بیان اینکه ما معتقدان به یکسری ارزش های مبنایی، تعریفی خارج از منظومه حکومتی برای خود داشتیم، این تعریف در جنبه های اقتصادی به معنای استقلال در اقتصاد بروز و ظهور داشت و در وجه فرهنگی این فاصله از حکومت گسترده تر بود، تصریح کرد: در وجه سیاسی در نقطه مقابل حکومت بودیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در آن زمان هیئت های مذهبی و مساجد، تشکل هایی بود که خارج از نظام به ما هویت می داد، افزود: بنیادها، بنگاه ها و تشکل های با ماموریت خیریه نیز عمدتا توسط نیروهای مذهبی و متدین در راستای کمک به مبارزه و در قالب هایی مثل کمک به خانواده مبارزان زندانی اداره می شد.

صفارهرندی با بیان اینکه ما یک حکومت غیررسمی را بیخ گوش حکومت رسمی به وجود آورده بودیم، تصریح کرد: این حکومت غیررسمی ما را به هم پیوند می داد و فعالیت های ما را جهت دار می کرد.

مجامع هیئتی و مذهبی از سبد زندگی بسیاری حذف شده است

وی با اشاره به اینکه آن شبکه موفق غیررسمی پس از انقلاب جای خود را به یک شبکه رسمی داد که در حکومت تعریف می شد، گفت: پس از آن خیالمان راحت شد که کارها را در حوزه های مختلف اجتماعی، رسیدگی به فرودستان و... را حکومت انجام می دهد، در واقع «از هول حلیم به دیگ افتادیم»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه البته اصلا از اینکه به شدت حکومتی باشیم پشیمان نیستم؛ آرزوی ما این بود که نوکری چنین حکومتی را کنیم، خرسندیم که فرصتی ایجاد شد و پرده هایی از آن حکومت ولی عصر(عج) را در حکومت مبتنی بر ولایت فقیه ببینیم، ادامه داد: به لحاظ فرهنگی عادت پیشین ما این بوده که مجامع از جنس هیئت و حسینیه در سبد مصرف روزانه مومنان بود و متاسفانه الان این موضوعات از سبد مصرف بسیاری حذف شده است.

صفار هرندی با بیان اینکه خیلی از مومنان نماز جمعه نمی روند چون فکر می کنند نماز جمعه همان خطبه ها است و خطبه ها را از تلویزیون می توان گوش داد؛ تصریح کرد: این رسمی شدن برخی مسائل یک مقدار از قالب سامانه پیوند دهنده آدم ها خارج شد و تبدیل به مناسکی شده که شما بدل آن را انجام می دهید.

سازمان غیررسمی خود را از دست دادیم

وی یادآور شد: به یک معنایی ما با دستیابی به سازمان رسمی خود، سازمان غیررسمی که عایدی بسیاری داشت را از دست دادیم و داریم از دست می دهیم و به مصادره دیگران درمی آید.

امروز سازمان های غیررسمی دیگری شکل گرفته که از بیرون حمایت ایده ای، سازمانی و تشکیلاتی می شوند

صفار هرندی با اشاره به اینکه امروز سازمان های غیررسمی دیگری شکل گرفته که از بیرون حمایت ایده ای، سازمانی و تشکیلاتی می شوند، اظهار داشت: گروه ها و سازمان هایی را با اسامی موجه ظاهری مورد حمایت قرار می دهند، خیریه هایی داریم که جریان های بیرونی سوار برآنها هستند و خط می دهند.

وی افزود: آدم هایی را تبدیل می کنند به یک عنصر شاخص و آنها را در فضای رسانه ای بزرگ می کنند تا دیگر حکومت رسمی نتواند آن جریان غیررسمی را از بین ببرد.

کار اجتماعی که تعطیل شده بود را سرپا کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی در مورد «آتش به اختیار» راه را عوضی رفتند، خیلی سطح پایین از آن برداشت کردند؛ تصریح کرد: استنباط من این است که آتش به اختیار یعنی کار اجتماعی که تعطیل شده بود را سرپا کنیم، دائم نگوییم ارشاد و تبلیغات اسلامی و صدا وسیما چه می کند؛ خودمان وارد کار شویم.

صفار هرندی با اشاره به اینکه خوشبختانه تعداد قابل توجهی از گروه های آتش به اختیار در حوزه فرهنگ راه افتاده اند و نگفته اند بودجه اش را چه کسی می دهد؛ ادامه داد: در سفرهایی که داشته ام چند مورد از این آتش به اختیارها به من گزارش داده اند؛ دو طلبه به من گفتند که ما طلبه های کنار دریا هستیم، کار مان کنار دریاست و آن موقع که عده ای برا تفنن کنار دریا رفته اند چند کلمه از مفاهیم اسلامی را هم به آنها ارائه می دهیم، ادبیاتی را هم استفاده می کنیم که ما را پس نمی زنند؛ نماز جماعت ۴۰۰ نفره برگزار می کنیم و امروز بسیاری از مردم به صورت خودجوش ما را کمک می دهند.

جلوی برخی منابع کمک به موسسات فرهنگی را گرفته اند

وی با بیان اینکه امسال می گویند دولت جدول ۱۷ را که جدولی برای کمک به موسسات و تشکل های فرهنگی بوده را حذف کرده است و فرستاده اند در ذیل منابعی که در اختیار وزارت ارشاد قرار می گیرد که خود این مقدمه ای برای حذف خیلی از مسائل خواهد بود، تصریح کرد: در حکومتی که وقتی شکل گرفته گفتید الحمدلله وارد بهشت شدیم، الان بر حسب «نداری» و یا «فکر منحرف و باطل» جلوی برخی منابع را گرفته اند؛ آیا باید کار را تعطیل کنیم یا سامانه خود را راه بیاندازیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در یک فرض به شدت بدبینانه فکر کنید هیچ منبعی از این نوع نیامد، آیا باید دست از اعتقادات و ارزش ها برداریم؟ ماموریت های ما که بدون منابع تعطیل نمی شد؛ ادامه داد: ما را به خیر کسی امید نیست، کار خودمان را باید بکنیم.

از اینکه میدان نهادهای غیررسمی را رها کرده ایم داریم ضرر می کنیم

صفار هرندی یادآور شد: بسیاری از کارهای فرهنگی شکل گرفته که از نهادهای رسمی موفق تر بوده اند؛ باید توقعات را متوجه خودمان کنیم.

وی با بیان اینکه از اینکه میدان غیررسمی را رها کرده ایم داریم ضرر می کنیم، تصریح کرد: اصطلاحی داریم که «موفق ترین مدیران در یک سازمان آنهایی نیستند که در چارچوب موازین قانونی و رسمی تشکیلات خود را اداره می کنند، موفق ترین ها کسانی هستند که مدیر سازمان غیررسمی خود هم باشند»؛ باید بتوانیم شبکه خود را در فضای غیررسمی گسترش دهیم.


Advertisment